2019年1月、手塚治虫原作の「どろろ」が50年ぶりに新作アニメとして放送開始されています。秋にはアメリカで「Astro Boy」の新作が放送されます。そこで「漫画の神さま」と呼ばれる手塚治虫について、アニメーションとの関わりを主軸にまとめてみました。In January 2019, the original Osamu Tezuka “Dororo” started broadcasting as a new animation in 50 years.In autumn the new work “Astro Boy” will be broadcasted in the USA.So, this time I tried collecting Tezuka Osamu called “God of manga” on the main axis of engagement with animation.



手塚治虫の漫画は、パラパラ漫画から始まった Tezuka Osamu’s cartoons began with flip books.


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1928年11月3日。大阪に生まれた手塚治虫は、身体が弱く、運動が苦手な子どもでした。父はカメラが趣味で、当時は珍しい外国製の家庭用映写機でさまざまな映画を子どもたちに見せていました。とくに手塚少年が夢中になったのがディズニー・アニメーションで、「ミッキーの汽車旅行」(1929)などを、何度もくり返し観ていました。試しにアニメーション・フィルムをばらばらにしてみると、たくさんの絵が続けて映されていることがわかり、この原理なら、たくさんの絵を描けば自分でも漫画映画が創れると思いました。

 

This article translates Japanese into English with a Google translation.

November 3, 1928. Tezuka Osamu born in Osaka was a child with weak body and poor exercise.His father’s hobby was a camera, a foreign-made domestic projector that was rare at that time, showing a variety of movies to children.
Especially, Tezuka boys were crazy about Disney animation, he repeatedly watched “Mickey’s train trip” (1929) etc. repeatedly.At one point, he tried separating animation films. Then, it turns out that a lot of pictures are continuously reflected, and he thought that if this principle draws a lot of pictures, he can create a cartoon movie even if he draws a lot of pictures.

 

そこで手塚少年は、家にある分厚い書物の端にパラパラ漫画を落書きしはじめます。母親が東京出身だったので関西弁が話せず、手塚少年は学校でからかわれることが多くありました。けれど、小学校3年生のときに「ピンピン生チャン」という漫画を完成して仲間に見せると人気になり、次第にいじめられなくなっていったという逸話があります。

 

Then Tezuka boys begin scribbling flap of flip flops on thick edges of books at home.Since his mother was from Tokyo he was unable to talk about the Kansai dialect, and Tezuka boys were often made teased at school.But when he was in the third grade of elementary school he completed comic book “Pingpin sei chan” and showed to his friends it became popular and gradually became unbullable.

 

終戦後、手塚は漫画家としてデヴューします。その後「ジャングル大帝」「鉄腕アトム」「リボンの騎士」「ブラック・ジャック」「ブッダ」「火の鳥」「アドルフに告ぐ」など、700作以上の作品を残しました。手塚は戦後日本の「ストーリー漫画」の第一人者です。さらに漫画の草分け的存在として「漫画の神さま」と呼ばれています

 

Tezuka will debut as a cartoonist after the end of the war.Then Tezuka left more than 700 works such as “Jungle Emperor” “Astro Boy” “Ribbon Knight” “Black Jack” “Buddha” “Fire Bird” “Adolf to Tell”.Tezuka is the leading figure of “Story Manga” in postwar Japan.Furthermore, as a groundbreaking presence of cartoons Tezuka is called “god of manga”.

 

手塚の作風はとても幅広いのが特徴です。子ども向けの作品から、青年向けのもの、少女向けのものもあります。医学博士としての知識を生かした医療漫画、SF漫画、妖怪漫画、時代漫画、学習漫画など、ジャンルもさまざまです。特筆すべきは、「生命について」「戦争の悲惨さについて」「差別について」「宗教について」など、人間の内面を深く掘り下げる哲学的なテーマに多く取り組んでいる点です。1945年に大阪大空襲を経験し悲惨な現状を目の当たりにしたこと、さらに医者としての観点からも、深く考える機会が多かったのだと思われます。

 

Tezuka’s style is characterized by a very wide range.There are also works for children, those for young people and others for girls.Medical manga making use of knowledge as medical doctor.There are also various genres such as sci-fi manga, youkai cartoon, era manga, learning comic books.Of particular note are the many points of philosophical themes that deeply explore the inner aspects of human beings, such as “About life” “About misery of war” “About discrimination” “About religion”From the point of view as a doctor that he experienced the air raid of Osaka University air raid in 1945 and witnessed the miserable present situation, he probably had many opportunities to think deeply.

 

1953年、手塚は豊島区にある二階建ての木造アパート・トキワ荘に移り住みます。手塚以降、トキワ荘には多くの著名な漫画家が入居したことから、今では「漫画の聖地」と呼ばれています。トキワ荘は1982年に解体されましたが、2020年3月オープンで復元される予定です。

 

In 1953, Tezuka moved to a two-story wooden apartment Tokiwa-so in Toshima-ku, Tokyo.Since Tezuka, many famous manga artists have moved in Tokiwaso, it is now called “sacred place of cartoon”.Tokiwaso was dismantled in 1982, but it will be restored in March 2020 opening.

 

トキワ荘の居住者には手塚治虫を筆頭に、寺田ヒロオ藤子不二雄(藤子・F・不二雄、藤子不二雄)、鈴木伸一石森章太郎赤塚不二夫水野英子など、そうそうたるメンバーが名を連ねています。

 

Residents of Tokiwaso include Osamu Tezuka, Hiroo Terada, Fujiko Fujio (Fujiko · F · Fujio, Fujiko Fujio Ⓐ), Suzuki Shinichi, Ishimori Shotaro, Akatsuka Fujio, Mizuno Eiko and so on. It is.

 

「お金を貯めて、いつかアニメーションをつくりたい!」”I want to save money and make animation someday!”


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終戦後、手塚は日本初の長編アニメーション「桃太郎、海の神兵」(1945)という映画に感動し、将来必ず自分で漫画映画を作ろうと決意します。

After the war ended, Tezuka was impressed by the movie “Momotaro, the soldier of the sea god” (1945), the first feature animation in Japan, and will definitely make himself a cartoon movie in the future.

 

手塚「漫画の場合は止まってる絵ですから、やっぱり絵なんですよね。それが実際に立体的に動き出して、そして、こちらに向かって話しかけたときに、これは本当にこの世に存在する一個の生命体だと。これを観ましてね、ぼくは感動のあまり涙がこぼれちゃったんですよ。恥ずかしいんですけど、それは映画の内容に感動したというよりも、よく日本でこんな素晴らしい技術のアニメーションを作ったという感動だったんですね。で、それでボクもとにかく一生に一度、このアニメーションを1本でもいいからつくってみたい

Tezuka”In the case of manga it is a painting that stops, so it is a picture as well.But, as it actually started to move in three dimensions, and when it spoke to us, I really thought it was a life form present in the world.I saw this, I was so moved that my tears spilled.It’s embarrassing, but rather than being impressed by the content of the movie, I was impressed that made animations of such a wonderful technique in Japan.So, I want to make animation any time in my life anyway.”

 

その後、歴史に残る名作漫画を次々と発表した手塚ですが、じつは漫画家になったそもそもの切っ掛けは、漫画家になればお金がたまるから。お金をためて、いつかアニメーションを作りたいとずっと思い続けていたのです。

 

After that, although Tezuka did publish masterpieces manga which remains in history one after another, the truth of originally becoming a manga artist was because money accumulated if becoming a manga artist.He wanted to make animation someday, for money by manga, he kept on thinking all the time.

 

手塚はウォルト・ディズニーを「心の師」と呼び、尊敬していました。戦後にディズニー映画が観られるようになると、「白雪姫」は50回以上、「バンビ」はなんと80回以上も映画館に足を運んだそうです。それは「ディズニー狂い」と自称するほどでした。

 

Tezuka called Mr. Walt Disney “Master of Mind” and respected he.When it becomes possible to see Disney movies in Japan after the war, he seems to have seen “Snow White” over 50 times, “Bambi” more than 80 times.It was so self-proclaiming as “Disney madness”.

 

世界初の連続長編テレビアニメ「鉄腕アトム」の制作に着手 He will start to produce the world’s first continuous feature television anime “Astro Boy”.


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1961年、手塚治虫プロダクション動画部(後の虫プロ)を設立。手塚は、その頃、急速に普及しはじめていたテレビに注目します。その頃のテレビアニメといえば、5分とか10分の短いものしかありませんでした。そこで手塚は、週1回30分の連続長編アニメ「鉄腕アトム」の制作に取り掛かります世界初の試みでした。

 

In 1961, Tezuka Osamu Productions Video Department (later Mushi- Pro) was established.Tezuka will pay attention to the television that began to spread rapidly at that time.There was only a short anime of 5 or 10 minutes at that time.So Tezuka will start making the continuous feature animation “Astro Boy” 30 minutes a week.It was the world’s first attempt.

 

当時、30分のアニメーションを作ろうとすれば、1万枚以上の絵を描かなければいけませんでした。それを毎週、限られたスタッフで続けるのは物理的に不可能。そこで手塚が編み出したのが「リミテッド・アニメ」と呼ばれる手法でした。たとえば目だけ、口だけのセルを用意して入れ替えることで目や口が動いているように見せる方法です。さらに歩く、飛ぶなどの一度作った動きをストックしておき、背景を変えることで何度も利用する手法も取られました。

 

At that time, in order to make an animation of 30 minutes, we had to paint over 10,000 pictures.It is physically impossible to continue it with limited staff every week.Therefore, Tezuka created a method called “limited anime”.For example, it is a way to make eyes and mouth appear to be moving by replacing them by preparing only the eye and only the cell of the mouth.They also took steps to make the move once made such as walking, flying, etc. and use it many times by changing the background.

 

それでもスタッフたちは毎日スタジオに泊まり込み、食事とトイレ以外はひたすら描きつづけていました。手塚が低予算で受注していたので、少ない人数でこなすには、そうしなければ間に合わなかったのです。当時、アニメーターはたったの5人だったそうです! 想像するだに大変ですね。漫画を描く合間に、手塚が手伝いに来ることもあったとか!

 

Still, the staff stayed at the studio everyday, and continued to paint all but the food and the toilet.Since Tezuka was receiving orders with a low budget, in order to do with a small number of people, the film did not make it in time otherwise.At that time, it seems that there were only 5 animators! Even just imagining it seems tough.There was also Tezuka coming to help during drawing manga!

 

あるとき手塚はスタッフにこう言ったそうです。

 

Tezuka said to the staff at a time.

 

手塚「これはアニメーションじゃありません。テレビアニメです。アニメーションの歴史のなかで突然、漫画家の手塚治虫が創り出した新種なんです。だからアニメーションじゃなくてアニメなんです。ストーリーをメインに、変な言い方をすると、ついでに動くんです」

Tezuka”This is not animation.It is TV anime.Suddenly in the history of animation, Tezuka Osamu of cartoonists created a new species.So it’s anime, not animation.In a strange way of saying, the story is the main, and the movement is on the way.”

 

リミテッド・アニメの手法を取り入れた当時のアトムの映像は、ディズニーのフル・アニメーションに比べればとても粗い動きでした。でもテレビアニメには、アニメーション映画にない優れた点がいくつもありました。複雑な長編ドラマができるし、キャラクターの深い悲しみや喜び、成長をじっくり描くこともできます。人間ドラマを描くのが得意な手塚には、テレビアニメの方が向いていたのですね。

 

At that time the image of the Astro Boy incorporating the method of limited animation was a very coarse movement compared to Disney’s full animation.But TV anime had many excellent points not found in animation movies.It can make complex long drama, it can draw deep sadness and joy of the character, and also can draw over the growth.Since Tezuka was good at drawing human drama, TV animation was more suitable.

 

どうやら手塚の頭の中では、連載長編漫画がアニメになったものが「テレビアニメ」だと認識していたようです。こんなテレビアニメは、世界中どこにもありませんでした。だから「鉄腕アトム」の果たした役割は、その後、キャラクターの葛藤や成長を描いた良質なテレビアニメがつくり続けられている日本アニメ界にとってとても大きかったといえます。

 

Apparently Tezuka’s head seems to recognize that long-length manga and “TV anime” are similar things.There was no such TV anime anywhere in the world.That’s why “Astro Boy” has played a role, then it can be said that it was very big for the Japanese animation world, where high-quality TV animation depicting character’s conflict and growth has been continued.

 

「鉄腕アトム」の最高視聴率は40.3%。大人気になりました。日本で放送を開始した同じ1963年の秋、「鉄腕アトム」は「Astro Boy」の名称で全米26局で放送され、こちらも30%超えの人気となりました

 

The maximum audience rating of “Astro Boy” in Japan is 40.3%.It became very popular.In autumn 1963, which started broadcasting in Japan, “Astro Boy” was broadcasted in 26 stations across the United States, which also gained popularity over 30%.

 

「鉄腕アトム」が世界初のテレビアニメだったことを考えると、手塚治虫は「テレビアニメの父」と言えそうです!

 

Considering that “Astro Boy” was the world’s first television animation, Tezuka Osamu seems to be called “Father of TV animation”!

 

手塚治虫は挑戦しつづける人 Tezuka Osamu is a challenger.


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「鉄腕アトム」(1963)、「ジャングル大帝」(1967)、「リボンの騎士」(1967)、「どろろ」(1969)、「海のトリトン」(1972)などのメジャー作品を多く手掛けるかたわら、手塚が「商業アニメーション」に対して「実験アニメーション」と呼んでいた短編の非商用アニメーションも手掛けています。じつは虫プロを設立したのは、この「実験アニメーション」を作るためだったのだとか。

 

While handling many major works such as “Astro Boy” (1963), “Jungle Emperor” (1967), “Ribbon Knight” (1967), Dororo (1969), “Sea Triton” (1972),Tezuka also deals with short non-commercial animation called “experiment animation”.In fact, it was for him to make this “experiment animation” that he established “Mushi-pro”.

 

げんに「ある街角の物語」(1962)は、虫プロが初めて作ったアニメーション作品ですが、街角のポスターを主役にした実験的な作品でした。主人公の一人称視点で画面が上下する「ジャンピング」(1984)、わざと古い時代のアニメーションのように傷だらけのフィルムを再現した「おんぼろフィルム」(1985)、ディズニー的な柔らかい動きのフル・アニメーションとリミテッド・アニメーションの両方の手法を用いた「森の伝説」(1988)など。アニメーション表現の限界を見極めようとでもするように、実験アニメーションにのめり込んでいたといいます。

 

Certainly the “story of a certain street corner” (1962) was an animation work that Mushi-Pro made for the first time,  it was an experimental work with the poster of the street corner as the main character.”Jumping” (1984) is a work by which the screen moves up and down with the first person of the hero.”Turbid film” (1985) is a work that reproduced a scratchy film like the animation of the old age on purpose.”Forest Legend” (1988) is a work using both Disney-like soft animated full animation and Tezuka invented limited animation.He was deeply into experiment animation, trying to figure out the limits of animation expression.

 

手塚「何ひとつ満足した作品がないんです。いつでも次の作品こそ、自分が満足する作品だという期待みたいなものが残るんです」

Tezuka”I do not have any satisfied works.Anytime, the next work remains the kind of expectation that it is a work that I am satisfied with.”

 

漫画だけでなくテレビアニメも劇場用アニメも実験アニメも手掛け、これだけ多くの作品を残したのは、手塚が飽くなき挑戦者だったからなのですね。それでも満足した作品がないとは、おそれいります! 1989年、手塚治虫は胃ガンのためその生涯を閉じます。享年60歳でした。最期の言葉は

 

Tezuka handled manga works, TV animation, theater animation, experiment animation, and left many works. I think that’s because he was a challenger who was not satisfied.Still, it is incredible that he has no satisfied work! Tezuka Osamu closed his life because of stomach cancer in 1989.I was 60 years old at the age of enlightenment.His last word was・・・

 

 

「頼むから仕事をさせてくれ」

“I will ask, so let me work”

 

だったそうです。

 

そうそうたるメンバーの、虫プロから独立したクリエイターたち Amazing creators independence from Mushi-Pro.


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虫プロ出身のアニメーターたちは、後に独立し、さまざまな作品を残しています。そのタイトルを並べるだけでも、どれだけ虫プロが日本のアニメ界に大きな影響力を与えてきたかが分かります。

 

Animators from Mushi-Pro are independent and later left a variety of works.Even just arranging the titles, you can see how much Mushi-Pro has given great influence to Japanese animation circles.

 

山本映一監督「宇宙戦艦ヤマト」(1974)

Eiichi Yamamoto /director “Space Battleship Yamato” (1974)

杉井ギサブロー監督「どろろ」(1969)「銀河鉄道の夜」(1985)、「タッチ」(1985)

Gisablow Sugii /director “Dororo” (1969) “Ginga Railroad Night” (1985), “Touch” (1985)

富野由悠季監督「機動戦士ガンダム」(1979)

Yoshiyuki Tomino/director”Mobile Suit Gundam” (1979)

出崎統監督「あしたのジョー」(1970)、「エースをねらえ」(1975)

Osamu Dezaki /director “Ashita no Joe” (1970), “Ace aim” (1975)

高橋良輔監督「太陽の牙ダグラム」(1981)、「装甲騎兵ボトムズ」(1983)

Ryosuke Takahashi  /director”Fang of the Sun Fang Dagram” (1981), “Armored Trooper Votoms” (1983)

丸山正雄プロデューサー(現・MAPPA代表取締役会長)「パプリカ」(2006)、「サマーウォーズ」(2009)、「この世界の片隅に」(2016)

Masao Maruyama/Producer (now · MAPPA Representative Director and Chairman) “Paprika” (2006), “Summer Wars” (2009), “Into this corner of the world” (2016)

 

2019年、「どろろ」が新作テレビアニメとして帰ってきた!In 2019, “Dororo” came back as a new TV animation!

 

「どろろ」は、1967年~1969年に手塚治虫が描いた漫画です。暗い設定と世界観が受け入れられず、なかば未完のまま終わっています。

 

“Dororo” is a manga drawn by Tezuka Osamu from 1967 to 1969.The dark setting and the world view are not accepted by the reader, and the work is finished in an incomplete state.

 

1969年に杉井ギサブロー監督のもとで「どろろ」はテレビアニメ化されました。当時のテレビはすでにカラー放送が始まっていましたが、「どろろ」はモノクロフィルムです。放送枠が毎週日曜19時30分~20時と夕食どきだったため、子どもが観るのにあまりに凄惨なのは──というスポンサーからのクレームに配慮してモノクロにしたのです。監督は暗く重い世界観をていねいに作っていたのですが視聴率は低迷し、路線変更を強いられました。その結果、14話~は、おっちょこちょいな「どろろ」を主人公に明るい内容で作られ、原作とは異なるエンディングを迎えます。

 

In 1969, under the direction of Sugii Gisaburo, “Dororo” was made into a TV animation.Color television at that time had already started broadcasting. However, “Dororo” is a monochrome film.The broadcasting frame of this program was every Sunday from 19:30 to 20:00, the time the family had supper for dinner. As a result, the sponsor of the program said that “programs that are too terrible to watch by children are not good”. So this work became a monochrome work.Director Sugii was carefully making a dark and heavy world view, but the audience rating was sluggish and forced to change the route.As a result, from the 14th episode, “Dororo” is made with bright contents to the hero, and the ending is different from the original.

 

「どろろ」は、たしかに暗い内容で、子どもには受け入れられなかったようですが、多くの人の記憶に残る作品でした。作家の大沢在昌が、手塚作品のなかでもっとも好きな漫画だと語り、漫画家・小林よしのりは「魍魎戦記MADARA」の主人公の設定で「どろろ」の主人公「百鬼丸」をモチーフにしています。

 

“Dororo” was indeed a dark content, which seems to have not been accepted by children, but it was a memorable work of many people.Writer Arimasa Osawa talks about “Dororo” as the most favorite cartoon in Tezuka’s work,Manga artist Yoshinori Kobayashi quotes the setting of the hero of his work “MADARA” from the hero “Hyakkimaru” of “Dororo”.

 

永井豪をはじめ多くの漫画家がリメイク作品を描いていて、ノベライズもされ、PS2でゲーム版が発売され、2007年には実写映画化、さらに舞台化もされる予定です。いかに多くの方に愛されてきた作品かが分かりますね!

 

“Dororo” is drawing remake works by many comic artists including Go Nagai. Novelization was also done, the game version was released on PS2, in late 2007 it will be live-action movie and furthermore stage will be done.You can see how many people have loved it!

 

2019年版のテレビアニメでは、放送枠が子ども向けではないこともあり、原作のもつ暗くハードな世界観を忠実に再現しています。しかも主人公の百鬼丸もどろろも現代的な美しい顔立ちで、アートワークも高い水準で描かれています。ようやく手塚治虫が描きたかった世界をテレビアニメでつくることができる、受け入れられる時代になったということでしょう。

 

In the 2019 version of TV animation, the broadcasting frame is not for children, and the dark and hard world view of the original is faithfully reproduced.Besides, the protagonist’s “Hyakkimaru” and “Dororo” are both contemporary beautiful features and artworks are drawn at high standards.I think that the times when wcan make the world where Osamu Tezuka wanted to draw it on with a TV animated cartoon finally cameAnd it means that the acceptable times came to people at last.

 

あいびー

2019年版「どろろ」の制作は、虫プロ出身の丸山正雄氏が代表取締役会長を務めるMAPPAと手塚プロダクション。気合を入れて作ってくれるのは必至です。毎週の放送が楽しみでしかたがありません!

 

あいびー

Production of the 2019 version “Dororo” is MAPPA where Mr. Masao Maruyama from Mushi Pro is served as Chairman and Representative Director.It is inevitable to make a spirit.And ,is Tezuka-Pro. I can not wait to see the weekly broadcasting!

 

手塚治虫をもっと深く知りたいあなたに。Know Tezuka Osamu more deeply !

▼手塚治虫オフィシャル Tezuka Osamu Official Site

▼手塚治虫記念館 Tezuka Osamu Memorial Hall

まとめ

「漫画の神さま」手塚治虫の作品「どろろ」がテレビアニメでリメイク放送されているのに合わせ、手塚治虫を知らない世代の方にもっと知ってほしいと思い、記事をまとめてみました。改めて手塚治虫というクリエイターの尽きない泉を覗きこんだような気がしました。ほんとうにすごい人です。しっかり自分の描きたい世界があるけれど、そこは商業主義も分かっていて、求められる読者や視聴者に合わせてどんなふうにも作ることができたというのも素晴らしい。とびきりのクリエイターでありながら、理想を現実に落とし込むバランス感覚に優れた方だったようです。

 

“God of manga” As Tezuka Osamu’s work “Dororo” is being remodeled by TV animation, I thought that people who do not know Tezuka Osamu want to know more, I tried put together the articles.I felt like I was looking into the fountain that Tezuka Osamu’s creators were exhausted.It is a truly amazing person.He had a world he wanted to draw. But he also understood commercialism. So I think that it was his wonderful thing that any work could be made to suit readers and viewers.Although he is a wonderful creator, he seems to have been a better sense of balance that brings ideals to reality.

 

なかば打ち切りで終わった漫画の「どろろ」途中で路線変更を迫られた1969年版テレビアニメの「どろろ」。それから50年を経て、ようやく手塚治虫が描きたかった「どろろ」をテレビアニメ化できる時代になりました。やっと時代が追いついたということでしょう。2019年版「どろろ」を楽しみにしている方に、原作者である稀代の天才・手塚治虫のことを、もっともっと知っていただきたいと思います。

 

Manga “Dororo” ended in a mid-career.The 1969 version of “Dororo” TV animation was urged to change the route on the way.Fifty years later, it has become an era when it is finally possible to make “Dororo”, which Osamu Tezuka wanted to draw, into TV animation.It will be that the era has finally caught up.I think that those who are looking forward to the 2019 version “Dororo” would like to know more about the authorship of genius, Tezuka Osamu.

 

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